top of page

הסודות המקצועיים לתמחור נכון של בניית ועיצוב אתרי אינטרנט

אם אתם בוני אתרים או מעצבים גרפיים, את המאמר הזה אסור לכם לפספס.

בין שאתם חדשים בתחום ובונים תיק עבודות ובין שאתם "שועלים ותיקים" בתעשייה, תמיד כדאי להעמיק בכל מה שקשור לתמחור נכון של המוצרים והשירותים שלכם. בכאוס של יוקר המחיה וחוסר וודאות כלכלית, יחד עם לקוחות שחלקם ינסו להשיג מכם כמה שיותר בכמה שפחות, חשוב שתדעו בדיוק איך לתמחר תכולה של אתר אינטרנט. חשוב גם שתדעו למה אתם מתמחרים כל אלמנט כמו שאתם מתמחרים. כך תוכלו לשקף זאת ללקוחות, שיבינו בעצמם שעבור איכות, צריך לשלם. מוכנים? בואו נצלול לעומק הדברים ובסוף המאמר כבר יהיה לכם מושג הרבה יותר טוב לגבי התמחור שלכם.


למה כל כך חשוב לתמחר נכון?

קביעת המחיר הנכון עבור פרויקטים של בניה ועיצוב אתרים, יכולה להשפיע משמעותית על הצמיחה העסקית שלכם ויש לה יתרונות רבים:

  • תמחור מדויק בונה אמון עם לקוחות, מבטיח שקיפות ושביעות רצון. כאשר לקוחות מקבלים הצעות מחיר הוגנות, הם מרגישים מוערכים ויש סיכוי גבוה יותר שהם יהיו מרוצים מהתוצאה הסופית.

  • תמחור נכון מאפשר לכם להקצות משאבים ולנהל את לוחות הזמנים ביעילות, בלי להתפשר על איכות.

  • תמחור מדויק מבטיח כי כל פרויקט יהיה כדאי כלכלית.

  • תמחור נמוך מדי עלול להוביל לכך שיזלזלו בכישורים, בידע ובניסיון שלכם. לכן, תמחור מדויק משקף את הערך שאתם מספקים ומונע תסכול ושחיקה.

  • תמחור נכון מאפשר להסתגל במהירות לדרישות משתנות בפרויקט ומעניק "מרווח עבודה" להתגמשות במקרה של שינויים או בקשות מיוחדות.

ממה מורכב התמחור?

תמחור של אתר אינטרנט מורכב מהמון אלמנטים שתיכף נדבר עליהם, אבל בגדול אפשר לכלול אותם תחת מטריה אחת של אפיון האתר. באפיון נכללים מבעוד מועד כל הרכיבים של האתר, שצריך להעלות אותם על הכתב בצורה מסודרת ולשקף ללקוחות שהם חיוניים כדי לבנות אתר מוצלח. כך תוכלו לתמחר אותם הרבה יותר בקלות ולקבל תמורה הולמת עבור העבודה שלכם.


הצעד הראשון: הגדרת סוג האתר

ההחלטה על סוג האתר היא קריטית, שכן היא משפיעה על התמחור של כל הפרויקט ומסמנת לכם מראש את היקף העבודה הצפוי. זהו אמנם לא ההיבט היחיד או העיקרי בהצעת המחיר ובכל זאת, לפני שממשיכים יש להגדיר איזה אתר אתם עומדים לבנות:

אתר תדמית

אתר נפוץ, בעל מפרט פשוט יחסית הכולל מידע שיווקי אודות העסק, המלצות ודף יצירת קשר.


אתר תיק עבודות

סוג של אתר תדמית עם תוספת: תיק עבודות המחולק לקטגוריות ותתי קטגוריות, עם הסבר על כל סוג עבודה.


אתר קטלוג

אתר המציג כמות גדולה של מוצרים, ללא אפשרות לרכישה ישירה דרך האתר, אלא רק עם פניה לבית העסק. אתר קטלוג דורש אפיון מעמיק של הקטגוריות, קהל היעד, המוצרים ומתן מידע מקסימלי. כל אלו נועדו לעודד את הלקוחות ליצור קשר עם בעל העסק כשהוא מוכן (או כמעט מוכן) לרכישה ולאחר שקיבל את כל המידע הרלוונטי עבורו.


אתר חנות (איקומרס)

אתר המציג כמות גדולה של מוצרים, עם אפשרות לרכישה ישירה דרך האתר. כדי לתמחר אתר כזה בצורה מדויקת, יש לאפיין כמה מוצרים יהיו בחנות, כמה קטגוריות, תת-קטגוריות ועוד. כמו כן, יש להקים מערכת סליקה וגם להכניס עמודים נוספים כמו דף הבית, עמוד אודות, יצירת קשר ועוד.


אתר קורסים או אתר למנויים בלבד

באתר מהסוג הזה יש להקים אפשרות לסליקה, עבור תשלום על מוצר כלשהו, לרוב דיגיטלי: קורס, תוכן למנויים בלבד, קבצים וכדומה. מעבר לכך, יש לתכנן ולאפיין את הצורה שבה יוצג התוכן הנרכש ולעיתים אף "טיזרים" לאותו תוכן. למשל, השיעור הראשון בקורס או הפרק הראשון בספר.


בלוג

בלוג יכול להיות העיקר באתר, או תוספת חשובה אליו. באפשרות הראשונה, מדובר בכמות גדולה מאוד של תכנים ולכן צריך להחליט מי כותב אותם, מי מזין אותם לאתר ואם זה מגולם במחיר בניית האתר. אם הבלוג הוא תוספת, יש להחליט אם ההזנה מתבצעת על-ידי בונה האתרים או על-ידי הלקוחות.


פורטל

אתר פורטל כולל הרבה עמודי תוכן, קטגוריות ותתי-קטגוריות. למשל, פורטל בנושא ספורט יכול לכלול קטגוריות כמו: משחקי כדור, שחיה, אומנויות לחימה, ריצה, מידע למאמנים, מידע בנושא תזונה, פרסומים על תחרויות ועוד. הקטגוריה של משחקי כדור יכולה להתחלק לתת-קטגוריות של כדורגל, כדורסל, טניס, כדוריד, כדורשת, פינג פונג, בייסבול, פוטבול וכן הלאה.

לבנות פורטל זה הרבה עבודה – טכנית, לוגיסטית, טכנולוגית, טקסטואלית ועוד. בנוסף, חשוב להבין עד כמה תפעול האתר צריך להיות אינטנסיבי אחרי שהוא כבר באוויר.


רספונסיביות למובייל גם משפיעה על התמחור

בין שהלקוח צריך לבנות אתר חנות עם המון מוצרים, בלוג עשיר בתוכן או כל סוג אתר אחר – הוא חייב להיות רספונסיבי למובייל וגם התהליך הזה צריך להיות חלק מהתמחור. חשוב לזכור כי רוב הגולשים משתמשים כיום במכשירים חכמים וספציפית בטלפון כדי לגלוש באתר והם מצפים לחוויה אידיאלית בכל מכשיר ממנו הם נכנסים לאתר.

עיצוב אתרים רספונסיבי מבטיח שהאתר מתאים את עצמו לגדלי מסך ורזולוציות שונות, הדפים נטענים במהירות, התוכן קל לקריאה והניווט הופך אינטואיטיבי וכך מפחית את שיעורי היציאה מדף הכניסה, משאיר את המבקרים מעורבים ומעלה את הסיכוי להמרות. בנוסף, מנועי החיפוש מדרגים גבוה יותר אתרים ידידותיים לנייד.

מבחינה אסטרטגית, עיצוב רספונסיבי מבטיח עקביות במראה האתר וכך תורם לחיזוק המיתוג בתודעת הלקוחות. בקיצור, מדובר במהלך שאי אפשר לוותר עליו, אם רוצים לבנות אתר איכותי, שמבדל את עצמו מהמתחרים בתחום.


אלמנטים נוספים העשויים להשפיע על התמחור

מעבר לרכיבים הגנריים של כל אתר, ייתכן ובאפיון האתר יעלו צרכים נוספים, ספציפיים לאותו עסק. צרכים אלו עשויים להשפיע גם הם על התמחור ויש להביא אותם בחשבון על-מנת להוציא הצעת מחיר מדויקת. אלמנטים אלו כוללים בין השאר:

השפה שבה יוצג האתר

כל עוד מדובר באתר בשפה אחת בלבד, מאפיינים אותו בהתאם לפרמטרים המוזכרים לעיל. אבל אם הלקוח מעוניין באתר דו לשוני, תלת לשוני ואפילו יותר מכך – יש להיערך לכך מראש ולא רק מהבחינה של כתיבת תוכן ותרגום. השוני בין השפות משפיע על אפיון ופריסת האתר ויש להחליט למשל אם כל האתר תחת יהיה אותו דומיין, או תחת סאב דומיינים בשפות נפרדות. כמו כן, העיצוב צריך להתאים לכיוון כתיבת השפה ואף למספר המילים הנדרשות כדי להעביר מסר מסוים בשפה מסוימת. למשל, שם של קטגוריה יכול להיכתב בעברית במילה אחת, אך באנגלית יהיה צורך בשלוש מילים, מה שיגדיל את רוחב הכותרת והעיצוב הנלווה לה.


הוספת תמונות ותצלומים

התפקיד העיקרי של בוני אתרים או מעצבים גרפים הוא לבנות את האתר בהתאם לשפה מיתוגית קיימת, או לגבש אחת כזו. אולם, חשוב לזכור כי בנוסף לעיצוב המוביל, יש צורך גם בתמונות: פוסטים בבלוג דורשים תמונות אווירה, עמוד אודות בדרך כלל כולל תמונה של בעל העסק, חנויות כוללות תמונות רבות של מוצרים ועוד. יש לאפיין מראש ולהבין אילו חומרי גלם כבר קיימים, מה צריך לצלם (ומי מצלם זאת), האם משתמשים בתמונות ממאגרי תמונות מורשים ואם כן – אם השימוש כלול במחיר או בתוספת עלות.


פיצ'רים מיוחדים ואלמנטים בהתאמה אישית

כל אלמנט מיוחד באתר, יכול להשפיע על התמחור של הבניה שלו. למשל:

  • אינפוגרפיקות.

  • איורים, אייקונים ותבניות ממאגר בתשלום.

  • עיצוב בתלת ממד.

  • שימוש באנימציה.

  • מחשבונים.

  • גופנים בהתאמה אישית.

  • תמונות ברזולוציה גבוהה.

אלמנטים כאלו הם בדרך כלל באיכות גבוהה ומוסיפים ייחודיות אסתטית ופרקטית לאתר, המשפיעה על הדירוג שלו ועל מעורבות הגולשים. חשוב לחפש את האלמנטים המתאימים ביותר, במחיר הנמוך ביותר, כדי להפחית בעלות בניית האתר. עם זאת, הבדיקה הזו עלולה לקחת זמן וגם את הזמן זה אתם צריכים להביא בחשבון בתמחור שלכם, מה שמביא אותנו לסעיף הבא.


כמה זמן ייקח לכם לבנות את האתר?

השילוב של ידע, מקצועיות, ניסיון, מורכבות הפרויקט, ניהול זמן ותקשורת משפיע באופן משמעותי על הזמן הנדרש לבוני אתרים ומעצבים גרפיים, לבנות אתר בהצלחה. ככל שיש לכם יותר ניסיון ומיומנות בתחום וספציפית ניסיון בבניית אתרים בתעשייה שאליה משתייך הלקוח שלכם, כך גוברים הסיכויים שתוכלו להתמודד עם הפרויקט ועם האתגרים השונים שיעלו במהלכו.

עם זאת, זה לא אומר שאם אתם חדשים בתחום, ייקח לכם המון זמן או שהפרויקט מועד לכישלון. זה בסך הכל אומר שאתם צריכים להקדיש הרבה תשומת כדי להעריך את המורכבות של הפרויקט, שמשפיעה ישירות על הזמן שלוקח לבנות אותו. לאחר מכן יש להחליט על התמחור, תוך שאתם מביאים בחשבון את כל הפרמטרים האחרים שהזכרתי לעיל.

בכל מקרה, חשוב לשמור על ניהול זמן יעיל, הקצאה נכונה של משאבים וקביעת דד ליינים ריאליים, לצד תקשורת פתוחה ושוטפת עם הלקוחות. אם אתם רוצים עוד מידע חשוב על הערכת זמני עבודה בבניית אתרים, תוכלו למצוא אותו פה.


אחרי שסיימתם: הביאו בחשבון תיקונים ועריכות

תיקונים ועריכות הם חלק טבעי מתהליך פיתוח האתר. הם מאפשרים לבעלי אתרים לחדד ולייעל את הצרכים שלהם, כדי להשיג את התוצאה הטובה ביותר. כמו כן, הם לא תמיד מבוססים על גחמות הלקוחות, אלא עולים מן השטח. למשל, במקרים בהם צצים טרנדים חדשים בתחום עיצוב האתרים או תחום העשייה של הלקוח, במקרים בהם חל שינוי באלגוריתמים של מנועי החיפוש, במקרים בהם מתקבל פידבק מלקוחות הקצה אודות שינויים דרושים באתר ועוד. חשוב לגשת לתיקונים ועריכות עם סבלנות ועם גישה שיתופית שתעלה את שביעות הרצון של הלקוחות. עם זאת, מדובר בזמן עבודה ולכן חשוב לתמחר אותו כראוי ואף למסגר אותו מבחינה חוזית, כדי שיהיה שקוף וברור מה כלול במחיר ומה דורש תוספת תשלום.


פרטים טכניים קטנים שחשוב לסגור מראש

רגע לפני שאתם סוגרים את הצעת המחיר ומשגרים אותה ללקוח, הנה עוד כמה שאלות שדורשות מענה:

  1. מי מחבר את האתר לדומיין – אתם או הלקוח?

  2. האם האתר כולל תחזוקה שוטפת? בוורדפרס למשל, יש לבצע עדכונים לתבנית, לגרסה ולתוספים. העדכונים האלו חיוניים אבל עלולים לשנות את האתר, לכן חשוב להגדיר מראש מי אחראי על כך ואם זה כרוך בעלות נוספות כמו בנק שעות או ריטיינר חודשי.

  3. האם אתם מדריכים את הלקוח על השימוש באתר ועל כל הניואנסים שקיימים בו? אם כן - ורצוי שכן לטובת הלקוח – זמן זה כסף.

  4. מי כותב/יוצר את התוכן ומי מזין אותו לאתר?

  5. מי מבצע עדכוני אבטחה ומתקן באגים ותקלות?

  6. מי אחראי על תמיכה במשתמשי האתר ומתן מענה לפניות ובעיות בגלישה בו?

  7. על שם מי רשום האתר? הסיסמאות, הדומיין, האחסון, התוספים וכל מה שנרכש, שייכים או לכם, או ללקוח. חשוב לעגן זאת מראש ולגבות בהתאם.

וטיפ לסיום סיומת

עכשיו כשיש לכם את כל הידע הדרוש כדי לתמחר נכון עבודה של בניה או עיצוב אתר, הכינו לעצמכם מסמך אפיון קבוע, שתוכלו לעבוד איתו בכל פרויקט. הכניסו את כל הסעיפים ותתי-הסעיפים החשובים וענו על כל השאלות מראש, כדי להוציא הצעת מחיר משתלמת ללקוחות, מתגמלת עבורכם ושמשקפת את הערך העצום שיש בנכס דיגיטלי בנוי היטב.


כותבת אורחת של הפוסט | קטרינה (קטה) מוניץ – מפתחת, מעצבת ומשפרת אתרים למקסימום תוצאות.





bottom of page